lördag 29 april 2017

Hundsäkrat

Äntligen har jag lyckats stängsla in trädgårdslandet. Vi hade massor av kompostgaller, som vi använt som staket runt tomten när hunden var liten och innan vi fixade riktigt stängsel, som blev en utmärkt inhängnad. Det smälter in i omgivningen och syns knappt, och kommer även bli ett bra växtstöd till mina sockerärtor och sojabönor. 

Nu slipper jag förhoppningsvis upprivna jordgubbsplantor och söndertrampade grönsaker framöver. 
Annars har jag mest ägnat mig åt omskolning och vård av plantorna innomhus. Gurkorna stod länge väldigt nära varandra och åtstadkom ett väldigt gurktrassel i takt med att de växte, så nu är de separerade och utspridda en bit ifrån varandra.
Druvgurka, frilandsgurka, djungelgurka och svampgurka lite här och där
Jag längtar så tills jag får flytta ut dem till växthuset. 
Tomaterna har vuxit i rasande takt och hade sen ett tag tillbaka växt ur sina krukor så de behövde nytt stöd och omskolning ännu en gång

Vissa var även lite väl långa och rangliga, så dem tog jag sticklingar ifrån genom att klippa av toppen

Sen fick de flytta ut i uterummet, som ett mellansteg innan växthuset. 

Jag passade även på att försöka mig på odling av ananasplantor från ananas jag köpte härom dagen. 
Jag skar av bladverket vid roten, rengjorde från ananaskött och satte i glas med vatten

Och nu står de i ett soligt och varmt fönster för att förhoppningsvis börja utveckla rötter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar