tisdag 18 april 2017

Fortfarande tidig vår

Snön ligger fortfarande kvar hos oss och temperaturen håller sig runt nollan, så det är nästan omöjligt att göra något där ute i trädgården. Helt otroligt vad fort marken frös igen. 

Allt liksom stannade upp. Odlingskragarna får vänta ytterligare en stund på jord och ringblomsfrön, kamomillfrön och röd rudbeckia

Och vitlöken, som jag glömt att jag pillat ner bland de gamla odlingarna i höstas, och som jag i sista stund räddade från att blandas ner i jorden av jordfräsen när vi grävde upp trädgårdslandet, står tillfälligt nergrävda i frusen jord i ett hörn i landet och väntar på att få komma på rätt plats

Samtidig var det nog lite bra att jag fick en påminnelse om att det fortfarande bara är april innan jag kommit för långt med sådd och utodlingar

Jag fortsatte oroa mig lite för växthuset och mina växter där nu när kylan höll i sig, men det var alldeles i onödan. Det märks verkligen skillnad på det gamla växthuset med glas och det nya med kanalplast. Värmen håller sig kvar så mycket lättare och längre med kanalplasten och växterna där inne mår prima. Persikan blommar för fullt och börjar nu dessutom få gröna blad på grenarna


Och jag passade på att leka bi med snörstumpen när jag ändå var ute


Sen inspekterade jag de andra växterna och såg till min glädje att lakritsroten trots allt verkar ha klarat sig efter flytten. Längst ner i mitten av gamla grenar tittar en liten knopp upp och jag anar att fler är på väg 

Att man kan bli så lycklig över så lite. 
Även knopparna på vinrankorna verkar må bra och är alldeles tjocka och sprickfärdiga

Om bara frostrisken kunde försvinna så jag vågar plantera ut resten snart också. Håller sig tempen över nollan kan jag säkert få ut åtminstone tomatplantorna snart, med tanke på att växthuset håller värmen så bra som det gör. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar