måndag 10 april 2017

Persikoblom, potatis och trädgårdslandet igen,

Snart spricker knopparna på persikoträdet i växthuset ut i blom. 

Trädet tycks inte tagit skada av växthusbytet alls, som tur är. Nu gäller det bara att ha koll och plocka fram penseln till pollineringshjälp eftersom humlorna och bina inte riktigt kommit igång efter vintern (planer på rejäl pollineringshjälp framöver är rätt långt gånget också, så nästa år kanske jag bara behöver hålla dörrarna till växthuset öppna fina dagar istället för att springa ut med penseln till som tätt. Men mer om det i ett senare inlägg).

I helgen var jag och mannen bortresta, så vi hann inte riktigt med så mycket som jag velat. Men eftersom vi kom hem rätt skapligt på söndagen och vädret var riktigt fint så kunde vi ändå kryssa av en hel del på listan. 
Mina olivträd fick t.ex ny jord och större krukor. 

Potatisarna ligger i växthuset och förgror (sen mitten av förra veckan)

De vita jordgubbarna har kommit på plats tillsammans med de röda i trädgårdslandet och har dessutom fått sig en omgång gödsel

Och även sparrisen fick flytta från sin tillfälliga boning i en jordhög till den plats som kommer bli den permanenta. 

Nu återstår det bara att se om de ömtåliga rötterna (som jag behandlade som om de vore av tunt glas) godkänner nya växtplatsen. Hoppas, hoppas hoppas! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar