torsdag 18 maj 2017

Kvällspromenad

Den perfekta avslutningen på dagen måste väl ändå vara att strosa runt i en trädgård en ljummen vårkväll och njuta av blommorna, fågelkvittret och dofterna. Och det var precis det jag gjorde ikväll, dessutom i min alldeles egna trädgård. Tyvärr kan jag inte bjuda på kvittret och dofterna, men här kommer lite bilder på blommorna iaf. Och då framför allt tulpanerna som äntligen slagit ut och för en gångs skull fått stå kvar. (Gissar att hunden som varit hemma en hel del, nu när jag vabbat och varit sjuk,  lyckats hålla alla rådjur på avstånd.)


Till nästa vår ska jag sätta ännu fler tulpanlökar (tätare tillsammans) så det inte ser så spretigt ut. 

Både surkörsbären (nedanför och bakom syrénhäcken) och smultronen blommar nu vitt och fint, på sina fina sätt

Smultonen växer lite här och där i vår trädgård och jag gillar det där lite ostyriga och oplanerade med dem. Helt plötsligt kan man hitta ett rött litet bär när man pysslar runt bland rabatter och odlingar, och man får lite uppmuntran och ny energi mitt i arbetet. 

Jag kunde inte helt hålla mig från trädgårdsarbete ikväll, så majsen har äntligen kommit på plats i sitt hörn av landet. 

Och på min dagliga inspektionsrunda i växthuset upptäckte jag att några av tomatplantorna snart blommar

Och att det finns massor med blivande vindruvor på vinrankorna

Nu gäller det att vårda dem ömt så det utvecklas fina druvor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar