onsdag 3 maj 2017

Gurkor, tomater, växthuset och så.

Nu har gurkorna och tomaterna fått flytta ut till växthuset. Längs med ena väggen växer det nu två plantor djungelgurka, fyra plantor druvgurka, två (snart tre, en är fortfarande på tillväxt) plantor frilandsgurka och en svampgurksplanta. 

Det var inte lätt att plöja upp jorden där plantorna skulle stå. Vi har använt den delen av växthuset till förvaring av så- och odlingsgrejer och jorden var rejält tilltrampad. Men skam den som ger sig, det var bara att ta i ordentligt. Gott om sten var det också, så vi lär inte lida brist på den varan till dammen. 
Sen hällde jag så klart på extra plantjord för att luckra upp jorden och tillföra näring också. 
Ännu värre var det i mitten där tomatplantorna nu står. Men det gick det också (har sagt det förr o gör det igen, vem behöver gym när man har trädgård). 

Jag odlar sex olika sorters tomater i år: Golden Sunrise (gul), Garden Pearl, Marmande, San Marzano 2, Tigrella och Cherry Cerise. Nu hoppas jag på riktigt stor skörd så jag kan prova på lite egna tomatsåser, krossade tomater, inläggningar och eventuellt egen ketchup i höst. 
I år såg jag även till att fixa med växtstöd, bambupinnar och bindtråd, så jag kan binda upp mina plantor ordentligt (något jag bara gjort provisoriskt förut). Nu ska här tas omhand. 

Som jag skrev i förra inlägget har min man fixat bevattningssystem så jag ska slippa dra upp vattenslangen eller springa med vattenkannan hela tiden. En enormt bra liten grej enligt mig. 



Den drivs av solceller och pumpar upp vatten från en stor tunna med regnvatten. Sen droppar den bara precis vid plantan några gånger per dag, så vattnet slösas inte bort där det inte gör nytta. På det sättet drar vi nytta av solenergin och sparar på el och vatten. Win-win för både oss och miljön. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar