torsdag 23 mars 2017

Växthusplanering och löksättning

Idag var min lediga dag, och den började jag med frukost framför första avsnittet av Mandelmanns gård. Jag har visserligen redan sett alla avsnitten (de lever min dröm) men jag tänkte att det kunde vara trevligt att se dem igen och få ännu lite mer inspiration.  Och det fick jag. Raskt åkte papper och penna fram och jag började växtplanera växthuset. Jag skrev också ner allt vi ska odla i år. Det blev en rätt diger lista. 
Sen kunde jag inte hålla mig inne längre. Solen sken och fåglarna kvittrade där ute, så jag samlade ihop alla sparade lökar från julens hyacinter och amaryllisar och gick ut och grävde ner dem lite här och var i mina blomrabatter. Jag hittade också några krokusar som stått ute i en kruka, som också fick åka ner i jorden.
De kommer säkert inte blomma i år, men nästa kanske. Jag såg nu att de lökar jag grävde ner förra året är på väg upp. Och även tulpanerna. 
Jag hoppas så att hyacinterna och narcisserna tittar upp samtidigt som tulpanerna, så rådjuren håller sig borta. Förra året var det inte många tulpaner som fick behålla blommorna. 
En glad överraskning var också att den rabarber jag trodde var död börjar titta fram så smått ur jorden
Det ska bli spännande att se om den tar sig och växer som den ska eller om det bara är en luring som inte alls vill växa till sig. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar