måndag 13 mars 2017

Rossticklingar

Jag fick rosor från Plantagen när jag fyllde år för några veckor sedan.
Igår när jag skulle snitta om dem och ge dem nytt vatten såg jag att det kom nya skott på stjälkarna. Genast började jag tänka sticklingar...
Men jag har aldrig tagit sticklingar från rosor och visste inte om det gick. Då är google väldigt behändigt. Och jo, det går (så klart) jättebra. Då kom nästa frågeställning: Går det att ta sticklingar från snittrosor? Måste provas!
Sagt och gjord, fram med såjord, perlit, kruka, vattenkanna och två utvalda rosor.
Först blandade jag såjord med lite perlit,


sen klippte jag bort blomma och så mycket stjälk att jag fick kvar en bit med tre bladutskott

och skar ett snett snitt i jämnhöjd med, och bort från, översta bladutskottet.
(Snittet längst ner ska dock vara rakt.)
Efter det knep/drog jag bort understa bladutskottet (det är där de nya rötterna ska växa ut)
och stoppade ner stjälken i den vattnade, fuktiga såjorden
Nu tog jag bara två sticklingar, men man kan i stort sett fylla krukan (längs med kanten och en i mitten).
För att behålla fukten ska krukan helst stå i ett miniväxthus/drivhus, men mina är fulla med grönsakssådd så jag gjorde ett provisorisk växthus av två plastpåsar med hål i den övre

och satte den i ett ljust fönster.
Så nu är det bara vänta och se. Efter ett par veckor ska det ha bildats nya rötter och sticklingarna kan planteras om i nya krukor med blomjord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar