söndag 12 mars 2017

Start och kompost

Äntligen har jag bestämt mig, det får bli en trädgårdsblogg.
Just nu ligger jag, och till viss del familjen, i startgroparna till att gå från att "hobbyodla" lite smått och gott till att odla mer på allvar. Förhoppningarna är att det blir så pass att vi faktiskt kan leva på det (till viss del iaf), självhushållsodling liksom. 
Och under tiden har det här med att blogga legat och gnagt i bakhuvudet på mig. Jag har ju en annan blogg som jag skrivit på lite sporadiskt, och jag älskar att skriva. Men just den har jag inte varit så sugen på att uppdatera på rätt länge. Däremot skulle det vara väldigt roligt att dokumentera vår trädgårdsförvandling, mina såddar och odlingar, mina "växtexperiment", eventuella skördar och vad jag gör med dem, någonstans och samtidigt låta de som vill följa med på resan. 
Därför startar jag nu denna trädgårds- och odlingsblogg och är barnsligt entusiastisk över detta haha.

Jag älskar att testa mig fram och hitta mina egna "genvägar" (som ofta kan vara nog så krångliga) och gå emot konstens alla regler när det gäller odling. Funkar inte alls ibland, men lyckas förvånansvärt ofta.
I möjligaste mån vill jag dessutom vara så ekologisk det går och kommer därför använda mig av gamla beprövade icke-kemiska tips när det gäller att få fram så bra skörd som möjligt. 
Vi har tidigare komposterat en del själva, men fuskat rätt mycket. Men nu när vi är i behov av bra (och betydligt billigare) jord har jag blivit en riktig komposteringsdiktator här hemma. Nåde den som slänger mat och växtavfall i vanliga soppåsen!!, det ska ner i komposthinken och sen till stora komposten och ingen annanstans. Så nu fylls komposthinken rätt snabbt om dagarna (för vi slänger tyvärr hutlösa mängder mat och därför är det rätt skönt att veta att det kommer till användning)
Och stora komposten börjar fyllas på allt mer. Även om det är en bit kvar och vi troligen behöver köpa jord till åtminstone växthuset i år.
Vi kommer även göra en stor komposthög som komplement till denna aningen lilla kompost i förhållande till vårt jordbehov. Så nästa år hoppas jag att vårt kompostkretslopp ska ha kommit igång ordentligt och vi är självförsörjande på odlingsjord. Troligen och förhoppningsvis kommer vi även ha tillgång till egen hönsgödsel då... Det ser jag fram emot.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar