tisdag 28 mars 2017

Växtflytt

I söndags fick jag äntligen flytta över mina växter från lilla gamla växhuset till stora nya. Fast först grävde jag upp de sista kantstenarna vid vår grusgång

och några hallonbuskar (hösthallon och gula hallon) som behövde flytta på sig. Nu bor de vid våra vildhallon och det gamla plommonträdet som vi trodde dog när vi flyttad det för ca fem år sedan, men som i höstas fick plommon igen. 
Sen fick dvärgpersikoträdet, lakritsroten, fikonträdet och vinrankorna flytta. Jag var livrädd att de skulle ta stryk och dö, så jag grävde upp så mycket rötter jag kunde och satte dem i en hink med vatten en stund innan de fick komma på plats. Och sen vattnade jag självklart rejält efteråt. 
Det var dock inte lätt att få upp vinrankorna med så mycket rötter. De sträckte sig under hela växthuset. 
Det blev ett rejält styrkepass om man säger så. 
Nu står iaf allt så snyggt och prydligt där de ska


Och idag upptäckte jag att persikoträdets knoppar snart slår ut i blom

Och att även knopparna på vinrankorna och fikonträdet har svällt rejält. 


Nu hoppas jag att lakrotsrotens knoppar ska börja titta upp ur jorden snart också. Sen är det inte långt kvar inna tomaterna och gurkan ska få flytta ut också. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar