måndag 7 augusti 2017

Nu är det slut på campingsemestrarna med husvagnen och det är hög tid att ta tag i allt trädgårdsarbete. Det ska, rensas, tas sticklingar, planteras, skördas, torkas, syltas, saftas och läggas in. Tur jag har två veckors semester kvar, så jag hinner med lite innan vardagen tar över igen. 
Jag började med att köpa på mig 15 liter jordgubbar, som är från en gård här i närheten, i mataffären. 
Mina egna plantor var nog lite för upptagna med att acklimatisera sig och växa till sig för att producera några jordgubbar i år. Får hoppas på nästa sommar istället. 
Nu ligger det 8 liter rensade jordgubbar i frysen och det står tre burkar jordgubbssylt och en och en halv liter jordgubbssaft i skafferiet. 
Sen hade jag en stor påse rabarber från svärmor i kylen
som jag tärnat och frusit in. De kommer troligen hamna i pajer senare i höst. 
Jag och yngsta dottern tog oss även en sväng till växthuset och skördade det vi hittade där. 
De flesta tomaterna är fortfarande gröna, men några av sorterna Garden pearl, Cherry cerise och Tigrella var mogna. Druvgurka fanns det rätt gott om och ett par växthusgurkor med roliga former fick också följa med oss in. Dotterns favorit var dock djungelgurkorna som ser ut som små minimeloner. Det fullkomligt vimlar av dem på mina plantor och vi fick med oss en hel massa in. 
Imorgon står inläggningar på schemat. Druvgurkorna ska saltas och djungelgurkorna ska läggas i sockerlag. Nästa omgång ska jag prova att lägga in i ättikslag, så får vi se vad som är godast när det gäller djungelgurksinläggning. Fortsättning följer... 

Sen har jag planterat lite mellan varven också. 
Äntligen har jag köpt mig en bocktörneplanta (också känd som gojibär) som nu bor vid ena hörnet av växthuset


Och så kunde jag inte låta bli att köpa två billiga minirosor att plantera framför lilla muren vid vår grind

och en spräcklig murgröna som jag delade i två och planterade vid dammen.

Jag tänker att de så småningom ska sprida ut sig och växa ner mot vattnet och på så sätt dölja den svarta dammduken, som syns rätt mycket på grund av att gräsmattan lutar en del. 
Jag "råkade" också köpa med mig en marockansk mynta hem, som får bo i egen kruka vid min örtodling för att den inte ska ta över hela odlingslådan. 

Det är väldigt mycket att göra och listan fylls ständigt på. Men åh vad jag älskar allt detta arbete och att få skörda och hamstra inför resten av året och fram tills nästa omgång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar