lördag 26 augusti 2017

Det luktar örter i hela huset. Jag har gett mig på att göra örtsalter och grönsakssalter, för att prova ännu ett sätt att ta tillvara på kryddorna och grönsakerna som växer i min trädgård. 
Och hur tillfredsställande var inte det?! Jättemassor! 
Jag började med ett rosa grönsakssalt, vars recept jag hittade bland de jag följer på mitt "Lilla-Ulles trädgård"-konto på instagram. 
Fast jag lade till lite.  
Recept Ingredienser:
1 okokt rödbeta
1 morot
1 röd paprika
6,5 -7 dl grovt salt (gärna havssalt) 

Skär allt i bitar

Lägg i mixerskålen tillsammans med saltet. Mixa till en slät massa


Bred ut på plåt så tunt som möjligt

Torka i ugnen på 50 grader.
Lämna ugnsluckan lite öppen så fukten kan komma ut och rör då och då. Det är rätt mycket och rätt "blött", så jag varvade ugnstorkning i 1-2 timmar och torkning på bänken i köket resten av dygnstiden. Det tog tre dagar innan det var helt torrt. 

Mixa det torra saltet igen, så alla klumpar försvinner


Klart! 

Idag gjorde jag ett grönt örtsalt också. 
Där kan man ta vad man har av örter, bara de är gröna. Jag använde:
Purjolök
Salladslök
Gräslök
Vitlök
Libsticka
Selleri
Dragon
Oregano
Dill
Timjan
Ananasslavia 
och dubbelt så mycket salt som örthacket. 
Sen gjorde jag precis som ovan



Eftersom örterna inte hade så mycket vätska som rödbetan och moroten så gick det mycket snabbare att torka. Efter 1,5 timma i ugnen var det klart, och jag mixade det och hällde upp i burk. 

Så nu har jag massa gott salt till matlagningen framöver och till att sätta fram som bordssalt. 

Även perfekt att ha som gå bort present.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar