söndag 30 juli 2017

Det blir inte så tätt mellan inläggen såhär i semestertider. Vi har varit iväg med husvagnen en hel del och i stort sett bara varit hemma för att tvätta, packa om, se till marsvinen (som dock har marsvinsvakt när vi är borta) och bina, och vattna alla växter. 
Bina bygger på i sin kupa och det börjar växa fram riktigt stora vaxkakor med både honung och yngel. Igår hittade vi dessutom äntligen drottningen under vår inspektion, så nu kan mannen äntligen slappna av. Jag hade kameran med mig och tänkte fota, men koncentrerade mig så mycket på bina att jag alldeles glömde bort det. 
De gör verkligen sitt jobb även utanför kupan, våra små flygande husdjur. I växthuset hittade jag minst fem bin som klättrade in och ut ur gurkblommorna

Och det växer fullt med gurkor och djungelgurkor överallt

När jag kommer hem från nästa campingresa ska jag göra saltgurka och picklade djungelgurkor tänkte jag. 

Idag har jag fixat ett torkställe åt mina örter. Jag hade tänkt köpa någon form av redskapsbod att använda mig av, men kom på att vår "skräpbod" längst ner på tomten skulle fungera alldeles utmärkt istället. 
Det är en gammal smått fallfärdig bod som mannen stadgat upp och lagat taket på. I den förvarar vi typ allt... som till exempel pulkor, gräsklippare, diverse skräp, krukor, hönsnät, trasiga sandleksaker och utespel, och trädgårdsredskap etc. Ena hörnet var dock tämligen fri från skot och jag rensade lite i hyllan som står där så jag kan ha lite redskap och annat smått och gott i trädgårdsväg där. Sen satte jag några spikar i hyllan och i takbjälken tvärs emot och band snören mellan dem
Och nu hänger det röllika, smultronblad, lavendel och timjan på tork och väntar på resten av örterna

Ringblommorna och kamomillen får dock fortfarande torka uppe i vårt uteförråd. 
Det ska bli mycket ringblomsolja, så jag behöver många torkade kronblad och gott om utrymme. 

Sen passade jag på att plocka av de hallon som mognat på våra buskar idag också. 


Det blir en del plock i omgångar där. 

Imorgon ska jag så ännu en omgång rädisor och spenat och en ny omgång salladsfrön jag köpte idag. Sen får det gärna regna rejält ett tag och blöta upp den nu snustorra jorden. Tur vi har stora regntunnor som fortfarande innehåller en hel del vattnen som vi kan använda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar