torsdag 10 augusti 2017

Jag går verkligen inte sysslolös nuförtiden. 
Idag stod bl.a. inläggningar på schemat. 
Jag började med saltgurkan, som jag började förbereda redan igår, genom att tvätta av dem (ett kilo gurkor fick jag ihop i första omgången från växthuset) och lägga dem i en påse tillsammans med ca 1,5 dl salt (utan jod).
Idag kokade jag en lag på 
1 liter vatten
2,5 dl ättiksprit (12%)
0,5 dl salt (utan jod) 
2 tsk socker 
som fick svalna medans jag delade gurkorna i stora bitar och la dem i burkar varvat med vinbärsblad (ca 8 st per burk, dvs per halvkilot gurka) och dillkronor (ca 5 per burk). Sen skulle man ha 50 g pepparrot per burk också, men jag hade ingen hemma så jag tog en halv tsk senapsfrön och 4-5 svartpepparkorn istället, så får vi se om det funkar. Jag såg till att avsluta med lite vinbärsblad och en dilkrona. Sen hällde jag på den nästan rumsvarma lagen så det täckte allt, och stängde igen locket. 
Klart! 
Nu ska de stå och gotta till sig minst en vecka, gärna en månad, i ett svalt och mörkt utrymme. 
Sen var det djungegurkornas tur. Jag hade tänkt börja med att lägga dem i sockerlag, men eftersom jag hade ättikspriten framme blev det picklade djungelgurkor istället. Och så här gjorde jag det:
Sköljde av djungelgurkorna och la dem i en burk tillsammans med två dillkrono och 0,5 tsk senapsfrön. Kokade en 1 2 3-lag, dvs
1 dl ättiksprit
2 dl socker
3 dl vatten
och hällde över gurkorna så de täcktes. Stängde locket. Voila! 

Jag avslutade med chili. Innan husvagnsresorna skördade jag en del jalapeno som nu låg och väntade i kylen. Utöver dem plockade jag av lite mogna frukter från min Black and read-planta idag. Tillsammans blev det ca 150 g som jag skar i skivor.  Sedan kokade jag upp en lag på
2 dl äppelcidervinäger 
2dl vatten
2 msk socker
2 tsk salt
Och la i all chili och lät det puttra 5 min. Sen hällde jag upp allt på burkar. Så var det också klart. 

Sen har jag även hunnit med att rensa de rejält igenvuxna raderna mellan jodgubbsplantorna och sparrislandet på ogräs, skördat ytterligare kamomill och ringblommor, tittat till växthuset och planterat om de kamomillblommor som fått för sig att växa i trädgårdslandet. 
Ingen rast ingen ro, men det mesta är riktigt kul. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar