lördag 19 augusti 2017

Nu har planeringen för höstsådden börjat
Dels ska jag så sånt som behöver en kallperiod för att gro, som ramslök och äkta fläder (vi har tyvärr bara druvfläder på tomten, vackert med inte så användbart) och dels ska jag så grönsaker vars frön kan ligga och vila i jorden under den kalla vintern och sen gro tidigt när våren kommer. På det sättet kan jag skörda tidigt och sen så en till två omgångar till. Jag ska även prova på att odla lite i växthuset nu i höst när tomat- och gurktiden är förbi och kan lämna plats åt annat. 
Bland annat sådde jag blomkål för några dagar sedan, som nu står i krukor i uterummet. 
Det är ju sånt som tål en del kyla, och skadeinsekterna borde vara färre på hösten, så jag hoppas det funkar. När de kommit upp lite ska de planteras där (de då bortrensade) tomaterna stått, i mitten av växthuset tänkte jag. Vi får väl se om det funkar. Annat som ska få växa där inne är spenat, grönkål, sallad, rädisor och ev sommarmorötter. Vi får väl se vad som blir flipp och vad som blir flopp. 
I landet har den sent sommarsådda dillen, plocksalladen, spenaten och rädisorna kommit upp rätt bra. 



Det blir lagom att köra sen höstsådd av lök, morötter, dill, spenat och sallad där när detta är skördat och jag vänt ner lite jordförbättring i form av gräsklipp, marsvinsströ, sockerärtsblad och blast från morötter och rödbetor.
Innan dess ska dock vitlök och salladslök ner i jorden där det just nu växer morötter och rödbetor. De ska nämligen hinna gro lite innan den riktiga kylan kommer.
Tänk att man kan så nästan året om och inte bara på våren. Så himla behändigt, då blir ju vårsådden inte så extremt stressig, vilket jag ibland känner att det kan bli när allt ska ner i jorden samtidigt.
Då kan jag istället ägna mig åt sättpotatisen, och inomhussådderna av tomater, paprika, gurka, chili, melon och en del kryddor etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar