onsdag 14 juni 2017

Man tager det man haver

Vi har köpt marsvin. 
Molly och Polly heter de. 
Vår yngsta har önskat sig ett i födelsedagspresent i flera år och nu, när hon fyllde sex år, kände vi att hon nog är tillräckligt mogen att hjälpa till med att ta hand om ett eget djur (jag har naturligtvis huvudansvaret). Eftersom marsvin är flockdjur och man måste ha minst två fick vår näst yngsta också ett i (väldigt) tidig födelsedagspresent (hon fyller i november). 
Eftersom de är de enda av våra djur som är växtätare och vi använder halmpellets som bottenströ och det ligger fullt med hö (som de små "grisarna" kissat och bajsat på) över hela burgolvet så tänkte jag att det borde kunna funka som gödsel och täckodling ute i trädgårdslandet runt jordgubbarna. Nu regnade det precis när jag städat färdigt buren igår, så ströet fick ligga i en papperspåse och vänta ett tag. Men idag hann jag få ut det, mellan skurarna. 
Såhär fint blev det efter att det regnat rejält på pelletsarna (heter det så???) så att de löst upp sig. 
Måste ju funka rätt bra ändå tänker jag. 

I övrigt växer både ogräs och växter så det knakar nu i regnet. Det har blivit en hel del rensning i duggregn, vilket ändå är att föredra framför de störtskurar som kommit emellanåt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar