lördag 10 juni 2017

Dammen del 1

Vi lovade ju barnen en ny damm när vi förstörde den gamla inför asfalteringen. Så det var bara att hitta ett ställe och börja gräva. Nu börjar jag se slutet på det hela, även om det är en bit kvar. Såhär växte den fram iaf. 

Dammstorlek och form utmätt


Mannen har grävt en bra bit och dessutom tillverkat en stenbänk av stora kantstensblock


Färdiggrävt efter mycket småstensplock, storstenslyft och rotrensning


Dammduk, kulle med vattenfall och dammfontän på plats. Stenkanten påbörjad


Stenkanten nästan klar, ska bara fyllas på med fler stenar mot vattnet vartefter. 


Jag fyllde på stenar runt vattenfallet för att få det lite mer naturligt. Blir nog ännu bättre med växterna sen. 


Och så fyllde jag ett "hörn", där kanten inte lutar så mycker, med sten för att dölja dammduken. Vår gräsmatta lutar, så det blir därför rätt mycket dammduk som blottas på ena sidan. Där jag inte kan lägga stenar, för att det är för brant, tänkte jag plantera krypväxter, som murgröna och vintergröna, som får växa ner mot vattnet. 
Jag har kommit en liten bit på väg med växterna runt dammen också, men det är långt ifrån klart (om det någonsin blir det). Mer om det i ett senare inlägg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar