söndag 10 september 2017

Nu har jag lagt in de sista djungelgurkorna i sockerlag. Tyvärr hade hälften fått vänta i kylen lite för länge och hunnit bli gamla, så det blev inte så mycket. 
Jag kokade iaf upp 2 dl vatten, 1 dl socker och 1/4 vaniljstång (i bitar) och lät det sjuda ca 5 min. 

Sen fyllde jag en burk med de avsköljda djungelgurkorna och hällde på lagen

Eftersom jag läst att bl.a. hemkokt sylt och olika inläggningar håller sig bättre om den står upp och ner vände jag på burken

Och har nu ställt ner den i matkällaren för avkylning. Det ska bli så spännande att smaka sen, om någon vecka eller fem. 

När jag tittade till växthuset igår hittade jag en lång stor gurka som jag lyckats missa när jag rensade gamla blad och stjälkar på gurkplantorna, så idag passade jag på att fixa lite mer färsksaltad gurka, för att ta tillvara på den. Annars blir den lätt liggande och till slut redo för komposten. 
Imorgon ska jag nog lägga in de sista plommonen, som jag plockade idag, i någon slags lag, för att kunna njuta av dem senare i höst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar