lördag 9 september 2017

Nu är det väldigt mycket höst ute...redan. Temperaturen ligger runt 15 som högst och himlen skiftar i alla möjliga grå nyanser, men inte så mycket mer. Tomaterna i växthuset är väldigt sega när det gäller mognad, så nu plockar jag in dem gröna undan för undan, så får de mogna i köket. 

Mina planer för idag var att skörda björnbär och hallon, men vädret ville annorlunda och öppnade upp himlen för att fortsätta släppa ut det överflöd av vatten som tycks finnas där, så jag fastnade i köket. 
Först fick äppelsvarven jobba lite och jag fixade en äppelpaj till eftermiddagsfikat


Sen behövde jag göra något med plommonen vi plockade av vårt plommonträd härom dagen. 
Det fick bli marmelad



Nu hoppas jag att det blir uppehåll imorgon, så jag kan få in alla bär. 
Sen måste jag nog flytta in citrusväxterna, chiliväxterna och kaffeplantorna i uterummet. 

Igår smakade jag den inlagda chilin jag gjorde för drygt en månad sedan. Den skulle vara mild, men då undrar jag isf hur het chili smakar, för den här gjorde så att min tunga domnade bort totalt. Det var gott, men jösses så starkt. En liten "chiliring" räckte för att höja styrkan på hela min tacosportion. Den lär alltså inte ta slut på länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar