lördag 2 september 2017

Nu är vår mat/(jord)källare äntligen klar
och jag är så nöjd och glad över att ha någonstans att ställa allt odlat, kokat, inlagt, saftat och syltat etc. 

Idag var det alltså hög tid för en skördedag, och potatis, rödbetor och morötter har grävts/dragits upp ur landet. Det blev en del







Av rödbetorna har jag dragit upp ungefär hälften, de andra var lite små än och får en månad till på sig att växa. Och av morötterna tog jag upp en tredjedel, många av sommarmorötterna och lite av vintermorötterna. Vi kommer få äta morötter så det sprutar ur öronen på oss, och sen kommer vi gå omkring som små Donald Trumpar i hudfärgen här hemma, haha. 
För att rotfrukterna ska hålla sig bättre täckte jag dem med sand innan jag ställde in dem till förvaring


För första gången har vårt plommonträd fått ordentligt med frukt, så jag passade även på att plocka ner lite innan fåglar, bin, getingar och myror satt igång att festa på dem
Det är ju sååå gott! Och jag är otroligt glad att trädet tagit sig efter att fått flytta runt inte bara en utan två gånger. Stackars träd! 

I växthuset var det tomaternas tur att plockas
Jag har bekymrat sett att nästan alla tomater spricker i skalet när de mognar, och nu läst mig till att det troligen beror på att temperaturskillnaden i växthuset blivit för stor nu när det börjat bli kallare på nätterna. Så nu får de tomater som verkar vuxit klart och är på väg att mogna göra det på vår bänk i köket istället. Det fullkomligt vimlar av tomater på mina plantor, och fler är på gång, så det lär bli en del turer till växthuset och högar av tomater i köket framöver. Men jag ser fram emot att få göra ketchup, krossade tomater och tomatsåser sen när de mognat. Och att kunna ställa in det i vår fina matkällare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar