onsdag 27 september 2017

Det har varit stiltje här inne ett bra tag nu. Jag har haft fullt upp med att få ihop vardagen med nytt jobb, barnens fritidsintressen och skolaktiviteter. Och ovanpå det slängde jag in en rejäl förkylning med feber, obefintlig röst, hosta och ont i halsen. Perfekt tajming. 
Arbetet i trädgården har alltså också fått vänta till en viss del, även om jag skördat och plockat in bär och grönsaker vartefter. 
Tomatberget i köket växer undan för undan 
Förhoppningsvis orkar jag krossa och/eller koncervera de som mognat imorgon. 
Jag har även plockat en hel del björnbär vartefter de mognat

Och hallon från vår buske vid verandan. 

Den har etablerat sig där alldeles själv och mår nog därför extra bra, för den levererar ena fina hallonet efter det andra, även nu i början på hösten. 
Jag hade inte alls tänkt ha en stor taggig hallonbuske där, halvvägs in på verandan, men nu har den övertalat mig totalt. Så här många och fina hallon kan man bara inte göra sig av med. 

Idag plockade jag även in rönnbär från ett av alla våra träd. 

Jag har inte tänkt på det innan, men vad fina de är när man tittar på dem på nära håll (fick många tillfällen när jag satt och rensade). Som små miniäpplen. 

Nu ligger de i en påse i frysen, för att få bort den värsta surheten och beskan, sen ska jag torka dem och se om de går att äta som de är, eller om jag maler dem till pulver eller så. De är ju extremt nyttiga, innehåller massa bra vitaminer och antioxidanter så jag tänkte ta dem som kosttillskott...typ. 

Jag hittade även till min glädje en hel del trattkantareller på vår tomt, bakom hönshuset. 

Hur lyxigt känns inte det. Men jag ska nog även ta en tur ut i skogen för att fylla på svampförrådet lite till. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar