söndag 2 juli 2017

Trädgårdssöndag

Äntligen riktigt fint väder en helgdag. Det blev trädgårdsarbete i bikini. Kanske inte helt optimalt när man klipper buskar och rensar ogräs, men jag blev inte för varm i alla fall. Om man bortser från i växthuset, där det var olidligt varmt medans jag inspekterade växtligheterna
Gurkplantorna växer och blommar hej vilt. 
och det finns massor av blommor med små gurkbebisar överallt

Djungelgurkan skulle nog helst ta över hela växthuset om den fick
och även den har massor av små små blommor med djungelgurksbebisar


Tomatplantorna svämmar över av blommor och små gröna tomater. 

och drog nya snören vid vinrankorna för att kunna binda upp dem. 

Utanför växthuset står en zinkbalja med kamomill, 
och jag passade på att skörda en minibukett blommor att hänga upp bland de örter jag skördade för tork i onsdags



Egentligen vill jag ha en torkbod att hänga upp och torka mina örter i, men i väntan på att jag fixar en sådan får de hänga längs snören på min stökiga allt-i-allo-bokhylla i vårt uteförråd. 

Igår städade jag marsvinsburen, så nu har alla jordgubbar fått näringsrikt strö
Tyvärr blev de nog lite sura på att jag flyttade dem när vi gjorde nytt land i våras, så det blev inte många jordgubbar i år. Men nu när de har fått strö ser de mycket gladare ut, har växt till sig och skickar ut revor åt både höger och vänster och allt mittemellan. Så nästa år hoppas jag på riklig skörd. 
Även min klena rabarber fick sig en släng strö igår. Hoppas, hoppas det hjälper. 
Nästa gång är det potatisens tur. Fast den är långt ifrån klen, och har börjat blomma
De är allt bra vackra de där potatisblommorna. 
Nu har solen gått i moln och regnet börjat smattra mot rutorna, så jag gissar att det är ok att inta soffläge ett tag. Jag kan ju passa på att skriva ner vad som står på trädgårdsschemat imorgon då. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar