torsdag 6 juli 2017

För några veckor sedan planterade jag två klematis här
och tänkte att det blir jättefint när de klänger sig upp mot väggen och döljer det som är bakom. 
Tyvärr trodde sniglarna att jag planterade ut mat till dem, så när jag dagen efter kom ut såg mina små plantor ut såhär
Gissa om jag blev lite smått sur på de där sniglarna (och det var inte ens mördarsniglar, för de verkar inte klarat köldknäppen vi fick i våras och är ovanligt få, utan vinbärssnäckor som det myllrar av i år). 
Men skam den som ger sig. Jag tänkte att åtminstone ena klematisen borde kunna klara sig om den slapp utgöra snigelmat. Så jag hämtade äggskal från komposthinken och smulade sönder runt båda plantorna. 
Till min glädje upptäckte jag att det har hjälpt. 
Den plantan som fick behålla lite av sina blad har fått flera nya, 
och på den plantan jag trodde var förlorad upptäckte jag ett litet, litet blad längst ner
Igår såg jag dessutom att det kommer fler, och hittills har de fått vara i fred, trots mycket regn och vår mark. Äggskal är med andra ord inget populärt underlag för sniglar. Mycket bra att veta. 
Förhoppningsvis tar sig klematisen så mycket att de iaf kan börja klänga uppför spaljén snart, även om de kanske inte hinner blomma i år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar